site.ua
топ-автор

Посвята церкви-усипальниці Гетьмана Богдана Хмельницького у Суботові Святому пророку Ілії (день пам'яті якого припадає на 2 серпня) містить цікаве символічне послання.

Як варіант, його можна «розшифрувати» наступним чином.

З одного боку, збудувавши цю церкву, Хмельницький нагадав і підкреслив, якої влади він прагнув.

Перших царів Ізраїлю на царство обирали та «благословляли на правління» пророки. Першого з них, Саула, «помазав на царство» пророк Самуїл.

А вже потім влада почала передаватись у спадок.

Хмельницький хоча й не був/не оголосив себе повноцінним самодержцем, також пройшов процедуру, схожу на «помазання на царство» (27 грудня 1648 року, у Києві, під час урочистої літургії, відправленої Єрусалимським патріархом Паїсієм).

А найбільшим його прагненням було заснувати власну династію. Тобто, сам Богдан міг проводити якісь аналогії між собою та Саулом чи Давидом, а от вже Тиміш чи Юрій мали стати кимось на кшталт Соломона.

«Династичну» ж гробницю він віддавав «під патронат» одного з найбільш шанованих пророків, через яких з владцями «говорив Бог».

У підсумку - передати владу у спадок не вийшло (та це й сутнісно суперечило природі заснованого Хмельницьким державного утворення). Ба більше - не відомо, чи збереглись в усипальниці останки самого Гетьмана.

Останнє - важливо, оскільки вибір саме Ілії мав, ймовірно, й інший, есхатологічний, вимір. Вважається, що другому пришестю передуватиме поява Ілії (це один з лише двох святих Старого Заповіту, котрі були взяті живими «якби» на Небо - тобто, ще не віддали обов'язкову для нащадків Адама та Єви «данину Смерті»).

Готуючись до Останнього Суду, Гетьман «займав чергу» в ряду перших, чиї діяння будуть оцінювати і прагнув «покровительства» у того, хто прийде ще до появи «остаточного судді» - Христа.

І от в цьому контексті, на мою скромну думку (морально готовий до нищівної критики з боку шевченкознавців))), варто було б пробувати зрозуміти символіку образів Шевченка в його містерії «Великий Льох».

Загальновідомо, цей текст написаний під враженням відвідування Суботіва у 1845 і «церква Богданова» - ключовий «об’єкт», навколо якого "розгортається" оповідь. Показово, що частина її ведеться від імені трьох ворон, що також може бути алюзією до Св. Ілії. Згідно з житієм пророка він виживав у пустелі тому, що їжу йому приносили ворони.

Якщо це припущення слушне, то найбільш цитований уривок з твору

«Церква-домовина, розвалиться...

а з-під неї

Встане Україна

І розвіє тьму неволі,

Світ правди засвітить

І помоляться на волі

Невольничі діти»

- це не стільки "політичний маніфест" Шевченка (як це часто інтерпретували), а лише оптимістичне бачення поетом наслідків Другого Пришестя для українців ("мертвих, живих і ненароджених").


P. S. Минулого року ГО "Фонд Великий Льох" презентував результати досліджень (за домопомогою георадарів) церкви у Суботові. ЗМІ рясніли заголовками типу "Знайдено ймовірне поховання Гетьмана Хмельницького". Однак, наскільки можна зрозуміти, містично позначений час на відкриття таємниць цього об"єкту - ще не настав).


andriy.starodub
Andriy Starodub

Коментарі доступні тільки зареєстрованим користувачам

вхід / реєстрація

Рекомендації