site.ua
член клубу

Цікаві речі відбуваються в завжди пасивному і патерналістському Кривому Розі. Спочатку до міськради, якою одноосібно володіли регіонали, зайшли не тільки «Укроп» з «Самопоміччю», але й ми, нікому невідома «Сила Людей». Потім на виборах мера кандидат від Опоблоку, діючий міський голова Юрій Вілкул не виграв у ще рік тому нікому невідомого зоолога-підприємця Юрія Милобога.

Точніше, це Милобог і майже весь «демократичний» табір впевнений, що він не виграв, а сімейство, що звикло контролювати місто, терміново, за лічені години після того, як останній бюлетень впав до урни, оголосило, що Вілкул-старший таки переміг. Правда зі смішною перевагою у 700 голосів, які намалювати було абсолютно нескладно. Але несподіванки продовжилися. Народ раптом не погодився. Прокинулася «Самопоміч», від якої балотувався Милобог, почалися заворушення, суди, тиск на Верховну Раду, і в результаті Кривий Ріг готується до нових виборів. Таких сюрпризів вілкулівська система не очікувала і попливла. Дуже яскраво це стало видно на прикладі останньої тарифно-маршруточної війні.

Зараз прес-служби Вілкула, підконтрольні місцеві ЗМІ і ті всеукраїнські медіа, на які має вплив ахметівсько-опобложні структури, починають розповідати, що це добрий мер знизив ціну на маршрутки на 20 відсотків. І тим, хто далекий – чи то територіально, чи ментально (є у нас в місті дуже багато «пасажирів», які все ще досить ліві і реально не в курсі) – може здатися, що то воно дійсно так, і пан Юрій Вілкул таки вирішив кинути електорату ще одну кістку перед новими виборами. Але ми то знаємо, як воно було, і розповімо на всю країну.

Отже, для початку лише факти. 17 червня 2015 року Виконком криворізької міськради ухвалив рішення про підвищення вартості проїзду в маршрутних таксі до 5грн. А жахливі маршрутки у нас – основний вид транспорту, тобто це рішення конкретно стосується майже всіх. Народ трошки побухтів, але тоді ще не уявляв, що з цим можна щось робити, тож тихенько проковтнув.

Але рішення були оскаржені Юрієм Мілобогом, який тоді вже став провідною особою в місцевій «Самопомочі». Це стало не лише гарним передвиборчим піаром, але й, як показали наступні події, цілком реальним кроком, адже 17 вересня Дзержинський районний суд Кривого Рогу ухвалив постанову, якою це рішення виконкому було скасовано.

Зрозуміло, виконком подав апеляцію. Паралельно йшли вибори до місцевих рад, вирували події навколо виборів мера, і, досить несподівано для криворіжців, які не звикли, що з Виконкомом можна судитися і навіть вигравати, 8 грудня апеляційний суд залишив скаргу виконкому без задоволення. Виконком з наближеними маршруточниками не здавався, і найбільший з них – «Північтранс» - подав касаційну скаргу. «Північтранс» базується в Одесі, але це не заважало йому царювати і в Кривому Розі, і в Дніпропетровську, і в інших містах. Багато публікацій в ЗМІ напряму пов'язують його з Вілкулом-молодшим. Але менше з тим – 18 грудня вищий адміністративний суд відхилив касаційну скаргу Північтрансу.

Таким чином постанова суду від 17.09.2015 р. про скасування рішень виконкому набрала чинності. Однак рішення суду на сайті виконкому міськради та в муніципальній газеті було опубліковане лише 21 грудня, хоча мали вони це зробити значно раніше, бо касаційна скарга, навіть якщо вона прийнята до розгляду, не призупиняє дію постанови суду, на відміну від апеляційної.

І тут почалося найцікавіше. Кривий Ріг зрозумів, що він таки на щось здатний, навіть всупереч волі панівної сімейки. А тут підвернулася конкретна можливість продемонструвати це, та й ще зекономити конкретні реальні гривні. Депутати від Самопомочі (той же Милобог і Наталя Шишка) та від Сили Людей (в першу чергу Андрій Немченко) почали через соцмережі пояснювати людям, що віднині проїзд по 5 гривень незаконний. Дописи набирали сотні репостів, їх цитували деякі місцеві ЗМІ, і народ прокинувся. Люди озброювалися роздрукованими рішеннями судів, відеокамерами і починали відмовлятися платити 5 грн. Активно ділилися досвідом, історіями перемог і невдач, викликали ДАЇ і поліцію, вступали в фізичні конфлікти з водіями. З перемінним успіхом ;), але накал боротьби не спадав.

Вілкулівські ЗМІ і лідери думок спробували підняти зворотню хвилю, і на певному етапі пасивна більшість, для якої протести активістів виставляли як продовження «львівсього рейдерства» і «бєсчінства майданівців» була близька до того, щоб збити потік ентузаіазму.

Але, як виявилося, це вже не так просто. Ті ж Нємченко з Шишкою, які засідають в транспортній комісії міськради, піднімали бучу на комісії і направили депутатське звернення з вимогою до виконкому перезаключити угоду з перевізниками з новими цінами і широко проінформувати громадськість про це.

Представники різних партій і громадськості штурмували кабінети чиновників і підтримували активність в медіа. Так активіст «Сили людей» Сергій Мокряков ініціював флешмоб, завдяки якому ресурсний центр виконкому отримав більше 150 вимог привести тарифи у відповідність до рішення суду.

В общєм, революційна романтика тривала. І ще позавчора всесильні Вілкули, якім усі ті громадські потуги завжди було до одного місця, прогнулися. З понеділка, 18 січня, криворізькі маршрутки знов возитимуть пасажирів по 4 гривні!

Так, вони ще пробують витиснути з цієї ситуації максимум користі для себе, заявляючи через підконтрольні ЗМІ, що це "сильний мер" (це вже наш місцевий мем, про мера, який "коли працювати - то хворий, а коли вибори - то сильний") вмовив перевізників знизити ціну, але все більше людей розуміють правду. А головне, розуміють, що якщо консолідувати зусилля і використовувати тиск з різних боків, то можна досягти багато чого. І це розуміння коштує значно більшого, ніж 50-200 гривень, які будуть зберігати на проїзді криворіжці щомісяця. Хоча і ці гроші сьогодні для багатьох – суттєва економія.

juliy.morozov
Юлій Морозов

Коментарі доступні тільки зареєстрованим користувачам

вхід / реєстрація

Рекомендації