Міністерство освіти і науки України та вельмишановна Лілія Гриневич вчора (12.05.2017) озвучили нововведення (http://portal.lviv.ua/…/novinka-zno-2017-tsogorich-bali-vst…), які будуть запроваджені в цьогорічній вступній кампанії, а саме,введення трьох коефіцієнтів, які, на думку міністра освіти, мали б допомогти більш рівномірно розподілити абітурієнтів між ВНЗ України тадати рівні можливості для вступу випускникам з сільської місцевості.

Не буду зупинятись на тому факті, що нововведення були впроваджені в травні місяці, фактично з початком складання ЗНО та за відсутності будь-якого публічного обговорення впродовж навчального року. Вчителів, випускників та їх батьків просто поставили перед фактом.
Я закцентую увагу лише на можливих наслідках такого рішення.

Отже, нововведення №1 – регіональний коефіцієнт.
Для чого він вводиться? На думку міністра, введення цього коефіцієнту мало б спричинити відтік частини абітурієнтів від столичних ВНЗ в обласні та місцеві університети.

Який стан справ маємо насправді? Автоматизована система розподілу абітурієнтів сьогодні сама спрямовує абітурієнтів з більш низькими балами у ВНЗ, які є менш престижними, ніж столичні університети, без усяких регіональних коефіцієнтів від пані Гриневич. Питання лише в тому, чи бажають там вчитись. Для чого ж тоді знадобилося вводити цей коефіцієнт? Відповідь насправді є дуже простою – для того, щоб картина вступу та рівень абітурієнтів в регіональних університетах не виглядала так жалюгідно у порівнянні з більш престижними ВНЗ. Чи додасть знань формальне підтягування рейтингів та чи підвищиться від цієї арифметичної дії престиж – питання риторичне.
Тут ще не варто забувати про принцип, проголошений міністром, - гроші йдуть за абітурієнтами, тобто ВНЗ з більш високими рейтингами мають отримувати більше коштів. Отже, знову будемо мати совкову зрівнялівку, коли замість покращення матеріально-технічної бази шкіл для підвищення рівня середньої освіти гроші будуть забиратись від престижних ВНЗ та передаватись тим, чиї рейтинги були штучно намальовані.

Нововведення №2 – галузевий коефіцієнт, який має зорієнтованість на природничо-технічні спеціальності. На думку міністра, це робиться для підтримки тих абітурієнтів, які обирають ці складні спеціальності. Особисто на мою думку, для підтримки цих абітурієнтів потрібно робити високі стипендії та зарплати у тих секторах, куди мають прямувати потім з університетських лав випускники (школи, наука тощо), але, звичайно, пані міністру видніше, як це робити. Також є певний сумнів, що підмалювання результатів ЗНО додасть знань абітурієнтам та покращить якість майбутніх працівників. І знову, як і в першому випадку, прослідковуються суто меркантильні міркування, як обійти принцип «кошти йдуть за талановитими абітурієнтами».

І наостанок, нововведення №3 – сільський коефіцієнт. Його пропонують ввести на рівні 1.2. І на цьому коефіцієнті я б воліла зупинитись більш детально.
Звичайно, з сьогоднішньою шкільною базою в сільській місцевості та рівнем підготовки вчителів, треба мати неабиякі здібності та жагу до знань, щоб успішно конкурувати з випускниками великих міст. Тож такі діти повинні мати підтримку від держави для отримання освіти. Але диявол криється в деталях. Щоб простіше було зрозуміти, поясню на прикладі.

Нехай маємо випускника сільської школи, середній бал якого становить 150 балів. І маємо випускника міської школи з середнім балом 179. Це доволі суттєва різниця в знаннях. Рівень в 179 балів дозволяє опановувати науки в престижних ВНЗ, а 150 балів для цього, скоріш за все, буде недостатньо. Отже 150*1.2=180 балів, і абітурієнт з більш низьким рівнем знань займе місце того, хто справді виборов право навчатись на престижній спеціальності.

Які ж будуть наслідки такого розвитку подій:

1. Якщо дитина з більш високим рівнем знань змушена буде платити за своє навчання за контрактом, то, скоріш за все, за наявності коштів вона просто поїде за кордон для подальшого навчання. А ми будемо мати в українських ВНЗ студентів з намальованими балами. Годі й казати, як це відобразиться на загальному рівні випускників через 4-6 років. Годі й казати, що з такими студентами через 4 роки не буде кому вступати до магістратури для подальшої освіти та наукової роботи. І годі й казати, що ті, хто поїдуть геть, навряд чи коли-небудь повернуться в Україну.
2. Якщо пані міністр хотіла цим досягнути міфічної совкової рівності для усіх, то й тут мета не буде досягнута. Адже сьогодні випускники приватної школи з елітного «села» під назвою Конча-Заспа будуть мати сільський коефіцієнт, а абітурієнт з міста Горішні Плавні, Ізюм, Бердичів чи Глухів – ні. Це ж саме стосується всього елітного київського передмістя.
3. Вангую збільшення кількості випускників з сільської місцевості. Адже так просто дати хабар директору школи, аби виписати відповідний атестат.

Висновки з цих нововведень є невтішними, а неспроможність реформування освіти є очевидною. Досить складно змінити совковий підхід до школи і в самій школі, простіше намалювати цифри, і як в старому анекдоті про лідерів СРСР "закрыть шторы в купе, включить свисток у тепловоза и сделать вид, что мы куда-то движемся". Неспроможність оцінити проблему робить неможливим її подальше вирішення.

А поки відсутність нормальної матеріально-технічної бази (лабораторій, комп’ютерів, реагентів тощо) з природничих предметів в школі буде компенсуватись підходом з «набуття компетентностей», який якраз і в першу чергу вимагає такої бази. А замість підвищення рівня знань абітурієнтів та престижності окремих професій шляхом матеріального заохочення будемо штучно підмальовувати рейтинги університетам для їх подальшого фінансування і випуску неспеціалістів в усіх сферах економіки. І з сумом будемо спостерігати, як майбутні студенти прямують до університетів Праги, Варшави, Кракова, Берліна чи Парижу. Прийнятий безвіз цьому буде сприяти.
Хороша перспектива?

olena.herasimova
Olena Herasimova

Коментарі доступні тільки зареєстрованим користувачам

вхід / реєстрація

Рекомендації