26 березня по Російській Федерації прокотилась хвиля протестів проти корупції. В цілому все як завжди: розслідування, заклик опозиції - і, як результат, досить масштабні мітинги (як для РФ, звісно). Але є одна принципова відмінність - цього разу до мітингів долучилось дуже багато молоді, в тому числі школярів.

На перший погляд все дуже природньо. Ключова цінність мітингуючих - справедливість. Очевидно, що найбільш цінна (пробачте за тавтологію) вона саме для молоді. Авторам відео вдалось донести зв’язок корупції у владі з загубленим майбутнім - і вони виграли джек-пот - довіру до своєї акції тих, кому майбутнє найменш байдуже.

Але якщо задуматись - виникають серйозні запитання:

  1. ці діти - це вже “покоління Путіна”, вони виростали за правління його режиму. Відповідно теми громадянської свідомості, корупції, тощо в суспільстві були табуйовані. Звідки ж вони знають що добре, а що погано?
  2. вони абсолютно чітко говорять що в школі їм розповідали протилежне - намагались зробити з них 88% підтримки влади. Чому не вдалось?

І тут згадується дослідження одного із призерів TED-talks - індуса Сугата Мітра - “Hall in the wall”. Суть дослідження була дуже проста - в 1999 році в Делі (Індія) в приміщенні в густонаселеному бідному кварталі поставили комп’ютери і зробили вільний доступ до них для місцевих дітлахів. Дослідження, яке після повторили більше двох десятків раз, показало, що без жодних тренерів і підказок і навіть без знання англійської, протягом трьох місяців діти самі навчились вільно користуватись комп’ютерами та Інтернетом.

Очевидно, що є речі, в яких самим складніше розібратись. Але питання “что такое хорошо, что такое плохо?”, за наявності Інтернету - однозначно не те, з яким самотужки неможливо розібратись. От частина російської молоді і розібралась та заявила про себе вголос. Розібралась, не зважаючи на те, що в суспільстві були лише уривки знань і що формальна школа нав’язувала протилежні знання.

З РФ розібрались? Давайте глянемо на проблему глобальніше, бо насправді така ж підміна понять в тій чи іншій формі відбувається в світі всюди. Адже у всіх країнах є стандарти знань, програми, школи, лінії партії - хай не культ особи, авторитаризм і скрєпи як в РФ, а інші принципи і цінності, скажімо, демократія і рівноправ’я. У всіх країнах вивчають той чи інший набір предметів і привчають до тих чи інших суспільних правил і установок.

Достатньо задати запитання: “навіщо ми вчимо дітей?” І чесно самим собі відповісти: “тому що вважаємо, що знаємо краще за них якими вони мають бути і що знадобиться їм в житті.” Давайте розберемось з обома частинами:

  • знаємо краще за них, якими вони мають бути… - ви це серйозно? якщо ви дійсно так вважаєте - спробуйте для початку признати що це все ж окремі індивіди, а не ваше продовження, навіть якщо це ваші діти. Потім прийміть, що кожна людина унікальна і неповторна. Після - зробіть досконалим себе. А потім, з повною відповідальністю, ризикніть запропонувати свою досконалість дітям. Запропонувати, тому що у кожної людини має бути право вибору і свободи;
  • знаємо краще що знадобиться їм в житті… - алгоритм схожий. приймаємо для себе їх правило на помилки, потім налагоджуємо все в своєму житті, а потім знову ж таки дуже відповідально, пропонуємо їм свій досвід. Тут трішки простіше в сприйнятті, але важче в об’єктивності, тому що ви можете чудово знати що потрібно в сучасному світі, але уявлення не маєте що буде важливо через декілька десятків років, коли їм жити.

І тепер, прийнявши всю неочевидність відповідей, згадаємо, що нею ми користуємось, не задумуючись, підтримуючи державну систему освіти.

Дуже теоретично? Давайте глянемо на абсолютно практичні речі:

  • ми справді віримо що нове покоління мають вчити люди, які за останні 200 років не прожили ні хвилини без війн на планеті?
  • ми впевнені, що про цінності світу можуть розказувати люди, при яких майнова нерівність зросла в декілька разів?
  • ми, не знаючи що таке штучний інтелект і як він працює, ризикнемо розказувати про компетенції людям, яким доведеться ділити з роботами цю планету?
  • ми, більшість не досягши нічого великого в житті будемо розказувати дітям як стати успішними?

Список можна продовжувати, якщо для вас ще не очевидно, що ми не маємо жодного права розказувати “як” і “що”. А ми так і робимо - в шкільній програмі чітко написано: “дитина повинна знати …, дитина повинна вміти …”. І ми ж іще і оцінюємо дітей за це, міряючи їх під свій стандарт. Так, там є багато нейтральних речей, але ж яке ми маємо право?

Давайте будемо відвертими - найбільше, що ми можемо собі дозволити з дітьми, якщо хочемо зробити їх справді успішними, це скромно запропонувати:

  • давайте разом подумаємо, ми готові передати вам свій прикрий досвід, аби ви не повторювали ці помилки (хоча це теж сумнівно, адже знань без помилок не буває)
  • якщо у вас виникнуть запитання - ми відповідально готові допомогти з пошуком/підтримати/допомогти - звертайтесь
  • ми покеруємо планетою, доки ви підростете і зробимо все можливе, аби передати вам її в якомога кращому стані

Якщо ми дійсно цього хочемо, в чому я особисто дуже сумніваюсь. Так, багато освітніх систем хоча б не калічать дітей - для прикладу, це системи Китаю, США, Західної Європи. Про Україну ліпше не будемо, думаю все очевидно, чи ви справді вважаєте що люди, які отримують зарплату хай навіть в 4000 гривень можуть виховати успішних людей чи чомусь їх навчити? Можу з практики навести безліч прикладів коли ці люди діток відверто калічать.

І ще є поки єдина країна, в якої система налаштована на допомогу дітям - це Фінляндія - у них всі школи рівні, замість вчителів - тутори, які супроводжують дітей в їх розвитку, а не вчать "як потрібно", і індивідуальні оцінки. Так, я достатньо спеціаліст, щоб розуміти що картина не чорно-біла, але загальна тенденція, на жаль, така.

Але є і хороша новина - в стіні завжди знайдеться дірка. А якщо не знайдеться - гидкі лебеді, з нами чи без нас, її проб’ють, перелізуть через неї чи обійдуть. Є Інтернет, з’явились онлайн курси, стираються кордони між країнами. Світ змінюється і у ньому вже неможлива монополія на знання. Підозрюю що в світі ще ніхто не знає що з тим робити і які будуть наслідки цього.

Я ж знаю лише одне - не знаю чи судилось мені заглянути по ту сторону стіни, але робитиму все можливе, аби в дітей були інструменти, щоб її зламати.


P.S. запрошую до обговорення на особистій сторінці

taras.pavlov
Тарас Павлов

Коментарі доступні тільки зареєстрованим користувачам

вхід / реєстрація

Рекомендації